Bilginin Adresi Ana Sayfa
Forum Anasayfası Forum Anasayfası > Yaşama Dair > Eğitim Dünyası > Ödevler
  Aktif Konular Aktif Konular RSS - Avrupa Birliği Entegrasyonu Akademik Ödev
  SSS SSS  Forumu Ara   Events   Kayıt Ol Kayıt Ol  GiriÅŸ GiriÅŸ

Avrupa Birliği Entegrasyonu Akademik Ödev

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
Mesaj
GOLDMAN Açılır Kutu Gör
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 08-03-2006
Konum: Türkiye
Status: Aktif DeÄŸil
Points: 895
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Thanks (0) Thanks(0)   Alıntı GOLDMAN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Avrupa Birliği Entegrasyonu Akademik Ödev
    Gönderim Zamanı: 14-03-2006 Saat 19:48
1. GİRİŞ

Avrupa entegrasyonu sürecinde olan ülkelere sosyal, kültürel, ekonomik ve bilimsel katkıda bulunmak amacıyla Avrupa Birliği Programları adı altında, değişik alanlarda geliştirilmiş programlar bulunmaktadır. Ülkeler arasındaki İşbirliği ile gerçekleşen ya da gerçekleşecek olan bu programlar, aynı zamanda Avrupa vatandaşlığı kavramının Avrupa yelpazesi altında bulunan toplumlarca benimsenmesi, kültür mirasının korunması, kültürler arası etkileşimi kolaylaştırması, farklı toplumlardan gelen insanların bir proje etrafında toplanarak dayanışma bilinci oluşturması gibi amaçları da bulunmaktadır.
Avrupa Birliği Programları;
· Eğitim Programları,
· Kültür Programları,
· Bilim, Araştırma ve Teknolojik Gelişme Programları,
· Enerji Programları,
· Yardım Programları,
· Çevre Programları ve
· İnsan Haklan Konusundaki Programlar olmak üzere yedi ana programdan
oluşmaktadır.
Adı geçen bu programların her biri kendi içinde alt programlardan ve çok sayıda eylemlerden oluşmaktadır. Bu çalışmanın konusunu oluşturan Eğitim Programı da kendi içinde:
· Sokrates Programı,
· Leonarda da Vinci Programı ve
· Avrupa İçin Gençlik Programı
olmak üzere üç ayrı programdan oluşmaktadır. Avrupa Birliğine katılma süreci yaşayan, bu konuda adeta bir sınavdan geçen ülkemizde Avrupa Birliği Eğitim Programlarının bilinmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
2. SOKRATES PROGRAMI

Sokrates Programı her yaştaki ve düzeydeki eğitimi kapsayan, eğitime Avrupa boyutunu getirmeyi, katılımcı ülkeler arasındaki işbirliğini güçlendirerek eğitimin kalitesini arttırmayı amaçlayan bir programdır.
Hareketlilik ve değişim programları Sokrates'in önemli özelliğidir. Karşılıklı eğitim işbirliği ve okul ortaklığı projeleri, öğretim ve üniversite kadrosunun ve üniversite öğrencilerinin değişimi, elektronik uzaktan eğitim yöntemlerinin kullanımı ve eğitim yöneticileri arasındaki Avrupa çapındaki bilgi ağları bu bütüncül yaklaşımın parçalarını oluşturmaktadır.
Avrupa Eylem Programı Sokrates, Avrupa Parlamentosu ve Avrupa Konseyinin 14 Mart 1995 tarihli 819 / 95 / EC no'lu kararına istinaden, Avrupa Birliğinin Kuruluş Anlaşması'nın126 ve 127. Maddelerini temel alarak 1995-1999 yılları arasında işlemek üzere kurulmuştur. Bu programın İkinci aşaması ise 2000-2006 yılları arasında uygulanacaktır. Program kapsamında desteklenecek etkinlikleri şu şekilde sıralamak mümkündür:
· Üniversite öğrencileri, öğretim üyeleri. Öğretmenler ve eğitimle ilgili yöneticilerin uluslar arası hareketliliği,
· Bilgi iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanımı hakkındaki uluslar arası projeler,
· Bilgi ve deneyim aktarımı ile kurumsal ilişkileri amaçlayan bilgi iletişim ağları,
· Dil öğretimi ve kültürler arası eğitimi öngören uluslar arası projeler ve kişi hareketliliği,
· Eğitimde yenilikçi yaklaşımları içeren uluslar arası projeler,
· Avrupa çapında eğitimle ilgili bilgi toplama amaçlı oluşumlar.
Programın çeşitli eylemleri kapsamında sağlanan desteklerden öğrenciler, eğitim kadrosu ve yöneticiler ile eğitim kurumlarının yanı sıra, eylemine göre eğitim kurumlarıyla işbirliği halinde olan yerel kurum ve örgütler, dernek ve vakıflar, şirket ve konsorsiyumlar, sanayi ve ticaret odaları, araştırma merkez ve kurumları İle diğer toplumsal taraflar da yararlanabilir. Programın yönetim ve yürütülmesi ise şu şekilde sağlanmaktadır.
Sokrates Programının yürütülmesini Avrupa Komisyonu (DG 22 Eğitim, Öğretim ve Gençlik) üslenmiştir. Programın yürütülmesinde komisyon, Avrupa düzeyinde eğitimle ilgili toplumsal ortaklara ve bağlantılı derneklere danışarak görüşlerin dikkate alınmasını ve program kapsamındaki eylemlerin yürütülmesini sağlamakla sorumludur. Komisyon ayrıca,katılımcı ülkelerle işbirliği yaparak program kapsamında desteklenen eylemler hakkında uygun bilgi, yayın ve izleme etkinliklerinin yürütülmesinden de sorumludur.
Programın yürütülmesinde katılımcı ülkelere de görev düşmektedir. Katılımcı ülkeler, programın ilgili üye ülkeler düzeyinde ulusal uygulamalarla uyum içinde, ilgili bütün tarafları içerecek şekilde verimli işletimi için gerekli önlemlerin alınmasından; program eylemlerinin ülke düzeyinde koordineli işletimini sağlayacak uygun yapıların yani ulusal ajansların oluşturulmasından; bu programa erişimi engelleyecek yasal ve yönetsel engellerin giderilmesi için gerekli işlemlerin yapılmasından ve ülke düzeyinde diğer topluluk programlarıyla potansiyel enerjinin yaşama geçirilmesinden sorumludurlar.
Bunlardan başka. Sokrates Programının yürütülmesi ve işletilmesi için üç yapı daha oluşturulmuştur. Bunlar, Sokrates Komitesi, Ulusal Ajanslar ve Teknik Yardım Ofisidir.
Sokrates Komitesinde her bir üye ülkeden iki temsilci bulunmaktadır. Avrupa Ekonomik Bölgesi ülkeleri ile diğer ortak üyeler ise. toplantılara gözlemci statüsünde katılmaktadır. Komite, komisyon ile ulusal yetkililer arasında karşılıklı güvenin sağlanmasında önemli bir rol oynamaktadır.
Programın verimli bir şekilde uygulanması için katılımcı ülkelerde oluşturulan Ulusal Ajanslar ise. belirli eylem projelerinin seçimi, öğrenci ödeneklerinin tahsis edilmesi ve denetlenmesi ile bunlarla ilişkili olarak finansal yönetim gibi özel sorumluluklar üstlenmişlerdir. Bu ajanslar aynı zamanda danışma görevini de yürütmektedirler.
Sokrates Programının yürütülmesinde oluşturulan Teknik Yardım Ofisi ise komisyona ve başvuru sahiplerine programın teknik idaresi ile ilgili yardım sağlamaktadır.
3. SOKRATES I (1995-1999)

Sokrates Programı 1995- 1999 döneminin özel amaçları, programı kuran temel kararın 3. maddesinde şu şekilde sıralanmıştır:
a. Avrupa bilincini güçlendirmek üzere, üye ülkelerin kültürel özelliklerini de koruyarak eğitimde Avrupa boyutunu bütün düzeylerde geliştirmek.
b. Avrupa Birliği dilleri hakkındaki bilginin niteliksel ve niceliksel gelişimini ve
eğitimin kültürler arası boyutunu destekleyerek Avrupa Birliği hakları arasında anlayış ve dayanışma sağlamak.

c. Üye ülkelerde eğitimin her düzeyindeki kuruluşlar arasındaki işbirliğini, aralarındaki entelektüel ve öğretim potansiyellerini geliştirmek üzere desteklemek,
d. Çalışmalarda Avrupa boyutunu desteklemek amacıyla öğretmen değişimini teşvik etmek ve niteliklerini geliştirmek,
e. Öğrenci hareketliliğini, öğrencilerin çalışmalarının bir parçasını bir başka üye ülkede tamamlamalarına olanak sağlayarak teşvik etmek,
f. Her türlü okulun öğrencileri arasında iletişimi teşvik etmek,
g. Eğitimde işbirliği için açık bir Avrupa alanının gelişimini kolaylaştırmak üzere diplomaların, eğitim sürelerinin ve diğer özelliklerin tanınmasını teşvik etmek,
h. Avrupa koşullarında açık ve uzaktan eğitimi teşvik etmek,
i. Eğitim sistemlerindeki bilgi değişimine yardım etmek ve üye ülkelerdeki eğitim politikalarını yönlendirenler arasındaki deneyim değişimini desteklemek.
Bu amaçlarla oluşturulan program kapsamında yer alan eylemler, Yükseköğrenim (Erasmus), Okul Eğitimi (Comenıus) ve Yatay Ölçütler bölümleri altında yapılandırılmıştır.
A) ERASMUS

Erasmus, Sokrates programının yüksek eğitime tahsis edilmiş bölümü olup, ön lisanstan lisans üstüne her düzey ve tipten yüksek öğretim kurumuna ve her çeşit konuya açıktır. Erasmus iki ana eylem tipini içerir:
Eylem 1: Üniversitelere, öğrenimin Avrupa boyutunu arttırmak için fınansal destek verilmesi (merkezi)
a) Kurumsal Anlaşmalar Kapsamındaki Etkinlikler:

Üniversitelere finansal destek, kurumsal anlaşmalar çerçevesinde verilir. Kurumsal anlaşma, üniversite ile Avrupa Komisyonu arasında imzalanan ve bu üniversitedeki Avrupa işbirliğini geliştiren etkinlikler için verilen maddi yardımları detaylandıran bir sözleşmedir. Bir kurumsal anlaşma genelde 3 yıl sürer. Bu kapsamda yer alan ve fınansal destek sağlanan etkinlikler şunlardır:
Öğrenci hareketliliğinin organizasyonu: Üniversiteyi, öğrencilerin, derecelerinin veya akademik kazanımlarının bir parçası olarak bir başka katılımcı ülkede tam tanınmış bir çalışma dönemi geçirmeleri için destekler. Bu destek öğrencilerin seçimi, dil öğrenim ücretleri, bilgi, barınma, yerleştirme ve öğretim döneminin tanınmasını içerir.
Öğretim görevlilerinin hareketliliği: Öğretim elemanlarının programa katılımcı diğer ülkelerde kısa (1-8 hafta) veya orta (2-6 aylık) dönem periyotlarla görev almaları desteklenir.
Yoğun, kısa (10 günden 3 aya kadar) dönem programlar: Özellikle daha önce yurtdışında çalışılmamış konularda katılımcı ülkelerin öğrencilerine yönelik, çoğu yaz kursları şeklinde düzenlenen etkinliklerdir.
Hazırlayıcı ziyaretler: öğretim görevlileri, yöneticiler ve hatta bölümlerince uygun görülen öğrencilere, gelecekte ortak kurumlara gitmeleri sağlanan maksimum 3 haftalık ziyaretlerdir.
Avrupa Kredi Aktarım Sistemine giriş: Bu sistemle üniversite ders kredileri transfer edilebilir. Amacı, benzer kurumlar arasındaki öğrenim periyodunun akademik tanınmasını sağlamaktır.
Başlangıç, orta veya ileri düzeylerde (master tipi), ortak üniversite müfredatının gelişimiyle Avrupa modülü ve bütünleştirilmiş dil kurslarının geliştirilmesi.
Yukarda sıralanan etkinliklere destek alabilmek için, etkinliklerin sınır ötesi veüniversiteler arası işbirliğine sahip olması gerekir. Bir sözleşme için başvuran üniversite bir Avrupa stratejisi bildirisi sunmalıdır.
b) Tematik Ag Projeleri:

Buradaki temel fikir, özel akademik disiplinler içerisindeki Avrupa boyutunu tanımlamak ve geliştirmek amacıyla üniversite ortaklıkları ile fakülteler veya üniversite bölümleri arasındaki işbirliğini desteklemektir. Bu kapsamda tematik ag projelerinin amacı şunlar olmaktadır.
· İşbirliğinin kalitesinin değerlendirilmesi,
· Belirli alanlarda müfredatın yenilenmesinin değerlendirilmesi,
· Deneyimin olası en geniş kullanımının ve öğretim metodlarının geliştirilmesine yönelik tartışmaların desteklenmesi,
· Ortak programların ve özel kursların gelişiminin güçlendirilmesi.
Proje seçimi yılda bir defa yapılır ve iki aşamayı içerir. Birinci aşama, niyet açıklamasının düzenleyen kurum tarafından gönderilmesi, ikincisi ise, niyet açıklaması Komisyon tarafından onaylanmış ise düzenleyen kurum tarafından uygun olarak doldurulan başvuru formu yoluyla başvurunun yapılmasıdır.
Eylem 2: Diğer bir katılımcı ülkede okumak isteyen öğrenciler için öğrenci hareketliliği ödenekleri (gayri merkezi)
Erasmus programı kapsamındaki öğrenci hareketliliği ödeneği, katılımcı ülke tarafından kurulan Ulusal Ajans tarafından, ya doğrudan öğrenciye ya da eğitim kurumuna verilir. Öğrencinin seyahat, dil eğitimi, geçinme parası gibi masraflarının bir bölümünü karşılamak amacıyla bu ödenek verilirken, yapılan öğretimin 3 ay, bir akademik yıl veya maksimum bir yıl olması, alınan eğitimin öğrencinin kendi üniversitesi tarafından bütünüyle tanınıyor olması gibi koşullar aranır.
B) COMENIUS

Sokrates programının ikinci alt bölümü olan Comenıus, her seviyedeki (okul öncesi, ilk ve orta öğretim) okul eğitiminde Avrupa boyutunu ve işbirliğini desteklemek amacıyla düzenlenmiştir. Comenıus programı bunu başarmak amacıyla aşağıdaki etkinlikleri destekler;
· Okul ortaklıkları çerçevesinde Avrupa eğitim projeleri.
· Kültürler arası eğitim alanındaki etkinlikler,
· Öğretmen ve eğitim kadrosunun yurt dışında hizmet içi eğitimi.
Eylem 1: Okullar arası ortaklık (gayri merkezi)
Birlik, Avrupa Eğitim Projesi (EEP) kapsamındaki çok taraflı okul ortaklıklarına destek sağlar. Çok taraflı ortaklık, en az üç katılımcı üye ülkeden üç okulun meydana getirdiği bir gruptur. Bu okullardan biri koordinasyondan sorumludur.
Bir Avrupa Eğitim Projesi, okul yaşamının parçası olan bîr dizi eğitsel etkinlik ve düzenleme yoluyla Avrupa ile ilgili bir veya birden fazla konu geliştirmek üzere tasarlanmıştır. Herhangi bir Avrupa Eğitim Projesine temel oluşturabilecek ana tematik alanlar şunları içermektedir:
· Kültür mirası.
· Çevre koruma,
· Sanal ve zenaatler,
· Bilim ve teknoloji,
· Yazınsal gelenek,
· Avrupa vatandaşlığı,
· Yerel ve bölgesel kimlik,
· Okul ile iş dünyası arasındaki ilişki,
· Erkek ve kadınlar için eşit fırsatların desteklenmesi,
· Medya çalışmaları.
Bu kapsamda yapılan bir etkinliğe şu örnek gösterilebilir. Belçika, Danimarka ve Almanya'da bulunan 3 okul, Avrupa'daki savaşlara tanıklık eden anıtlar ve sanat eserleri konusunda beraber çalıştılar. Bu 3 okulun öğrencileri böylece savaşın evrensel doğası hakkında bilgi sahibi olarak-barışın önemini ve Avrupa'da yeni olduğunu anlamış oldular.
Yukarı Dön
GOLDMAN Açılır Kutu Gör
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 08-03-2006
Konum: Türkiye
Status: Aktif DeÄŸil
Points: 895
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Thanks (0) Thanks(0)   Alıntı GOLDMAN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 14-03-2006 Saat 19:48
Eylem 2: Göçmen işçilerin, mesleki gezginlerin, göçebelerin ve çingenelerin kültürler arası eğitimi (merkezi)
Eylem 2 kapsamında destek, yenilikçiliğe odaklanan ve aşağıdaki eylem doğrultularından birini ya da ikisini birden destekleyen sınır ötesi projelere verilir.

- Göçmen işçilerin, meslekî gezginlerin, göçebelerin ve çingenelerin eğitimlerini bütünleştiren projeler.
- Okullardaki kültürler arası boyutu ve kültürler arası eğitim için yenilikçi eğitim uygulamalarını destekleyen projeler.
Bu projeler genel olarak, en az üç ülkede bulunan en az iki eğitim kurumu veya organizasyonu birleştirmelidir. Avrupa işbirliğinin geliştirilmesi, bu eylemin önemli bir önceliğidir. Her bir projeye maksimum 3 yıllık bir destek verilebilir. Yardımın miktarı, söz konusu projenin içeriğine bağlı olarak önemli ölçüde değişebilir.
Eylem 3 : Eğitim görevlilerinin hizmet içi eğitimi
Burada, öğretmenlerin ve diğer eğitim görevlilerinin hizmet içi eğitimlerinde Avrupa boyutunun geliştirilmesi üzerine odaklanan projelerle, özellikle okulda katılım düzeyini arttırmak ve mümkün olan her zamanda özel eğitsel ihtiyaçları olan çocukların normal sınıflara devam etmesini sağlayacak etkinliklerle ilgilenen öğretmen ve diğer eğitici personelin bilgi ve beceri düzeylerinin geliştirilmesini ve güncelleştirilmesini sağlayan projeler desteklenmektedir.
C) YATAY EYLEMLER

Lingua (Dil Öğreniminin Desteklenmesi):
Sokrates programının Lingua bölümü, Leonardo da Vinci Programı altında dil öğrenimini destekleyen eylemlerle yakından ilişki içerisinde, katılımcı ülkeler çapında dil öğrenim ve öğretiminin niteliğini ve çapını geliştirmeye yönelik çeşitli etkinlikleri içerir.
Lingua, Avrupa Birliğinin tüm resmi dillerini kapsar (İspanyolca, Danimarkaca, Almanca, Yunanca, İngilizce, Fransızca, İtalyanca, Hollandaca, Portekizce, Fince ve İsveççe). İrlandaca, Lüksemburgca, İzlandaca ve Norveçce de programın bir parçasıdır, fakat bu dört dilde başvuru yapılamaz. Bütün Lingua eylemlerinde özel önceliği, Avrupa Birliği içerisinde en az bilinen ve kullanılan diller alır.
Eylem A: Dil Öğretmeni Yetiştirmek İçin Avrupa Birliği Programları (ECP) (Merkezi)
Bu programların temel amacı, günümüzün ve geleceğin öğretmen ve eğitmenlerinin beceri düzeylerini geliştirmek İçin müfredat, eğitim materyali ve modüllerin ortak olarak hazırlanması yoluyla, dil öğretmenleri için eğitim kurumları arasındaki uluslar arası işbirliğini desteklemektir. Program, en az iki katılımcı ülkenin kurumları arasındaki aktif İşbirliğine dayanır ve genelde üç yıllık periyotları kapsar.
Bir ECP aşağıda sıralanan bir ya da birden fazla etkinliği kapsar.
· Ortak müfredat geliştirilmesi.
· Öğretim materyallerinin üretimi,
· Eğitimmodüllerinin ve projelerinin geliştirilmesi.
Eylem B: Yabancı Dil Eğitiminde Hizmet İçi Eğitim (Gayri merkezi) Programın temel amacı, öğretmenlerin yabancı dil öğretim yeteneklerinin arttırılmasıdır. Etkinlik, açıkça tanımlanmış bir eğitim gerekliliğine karşılık gelmeli ve öğretmenlerin, öğrencileri kadar çalıştıkları veya çalışmak istedikleri kurumlara da net avantajlar sağlamalıdır.
Finansal destek, diğer katılımcı ülkelerde düzenlenen iki ile dört hafta süren kurslar için sağlanabilir.

Eylem C: Gelecekteki Dil Öğretmenleri İçin Asistanlıklar (Gayri merkezi)
Bu eylemin de iki amacı vardır;
Gelecekteki dil öğretmenlerine yabancı diller, diğer Avrupa ülkeleri ve eğitim sistemlerini tanıma şansının verilmesi,
Dil yeteneklerinin geliştirilmesi yanında, onları dil öğrenimi konusunda cesaretlendirme ve diğer bir ülkeye olan ilgilerini de canlandırmak amacıyla başka bir ülkeden gelen birisini tanıma fırsatının sağlanmasıdır.
Maddi yardımlar, gelecekteki dil öğretmenlerinin, ilerde öğretecekleri dillerden birinin resmi olarak konuşulduğu herhangi bir katılımcı ülkede asistan olarak üç aydan sekiz aya kadar çalışmasını sağlar.
Eylem D: Dil Eğitimi ve Öğretimi İçin Gerekli Ekipmanların Geliştirilmesi ve Dil Yeteneğinin Değerlendirilmesi (Merkezi)
Bu eylem kapsamında; öğretim programlarının tesbiti, geliştirilmesi ve değişimi; yenilikçi öğretim araçlarının ve kaynaklarının üretilmesi; dil yeteneğinin değerlendirilmesi için araç ve metodların geliştirilmesi ve üretilmesi yer almaktadır. Finansal destek, bu amaçlarla düzenlenmiş yurt dışı projelere sağlanır. Ayrıca, bu kapsamda üretilecek araçlar ve diğer ürünler öğrenci odaklı olmak zorundadır.
Eylem E: Dil Eğitiminde Ortak Projeler (JEP) (Gayri merkezi)
Bu projeler, dil eğitimiyle doğrudan değil, o dilin eğitimle ilgili başka bîr konu üzerinde çalışma yoluyla öğrenilmesi yöntemiyle ilgilidir.
Açık ve Uzaktan Eğitim (ODL) (Merkezi)
Sokrates programı kapsamında yer alan açık ve uzaktan öğretim; İlk olarak mevcut tümkaynakların, özellikle multimedya ürünleri ve hizmetlerinin, her çeşit eğitimin verildiği tüm mekanlarda kullanımı yoluyla yeni, açık eğitim ve öğretim yöntemlerinin geliştirilmesi; ikinci olarak da uzaktan eğitim servislerinin sağlanması ile ilgilidir.
ODL, zaman, mekan, içerik seçimi ve öğretim kaynakları anlamında eğitimde esnekliğin sağlanması, geleneksel eğitimin kalitesinin artırılması, eğitim sistemine uzaktan girişin geliştirilmesi amacıyla teknik veya teknik olmayan yeni kavramların kullanılmasını öngörmektedir. Sokratesin bu bölümü, Avrupa'daki ODL'nin kalitesini artırmayı amaçlar. Bunu başarmak için de çeşitli adımlar öngörülmektedir.
Avrupa Ortaklık ve Gözlem Projeleri:
Yardım desteği şunlar için tahsis edilir:
a) Avrupa ortaklık projeleri

Komisyon, aynı zamanda en az üç katılımcı ülkeden ortakların oluşturduğu, sınır ötesi yenilikçi projelere destek verir. Bu projeler ise şunlara odaklanır:
Yenilikçi uzaktan eğitim metodlarının yayılması ve deneyim alışverişi;
Eğitimde yeni teknolojilerin ve bu teknolojilere dayanan yeni öğretim araçlarının yararı ve kullanımı üzerine bilgi ve deneyim alışverişi.
Bu çerçevede ortaklıklarca; uzaktan eğitim hizmetlerinin kullanıcı ve sağlayıcıları; yeni bilgi ve iletişim teknolojilerini kendi eğitim sistemlerine entegre eden eğitim kurumları; eğilim ile ilgili yazılım ve program tasarımcıları üzerinde çalışılır.
b) Gözlem projeleri

ODL'nin özel bir yönü hakkındaki eğilimlerin ve gelişmelerin veya Sokrates'e katılımcı ülkelerde yeni eğitim tekniklerinin kullanımının bir resmini çizen projelerdir.
Sokrates programının diğer bölümlerinin altında ODL'nin desteklenmesi:
Açık ve uzaktan eğitim, aynı zamanda Sokrates içinde, özellikle eğitimin kalitesinin geliştirilmesini sağlamak amacıyla desteklenir.
Yetişkin Eğitimi (Merkezi)
Bu program, Avrupa bilincinin teşvik edilmesi için Avrupa'daki yetişkinlerin eğitimine yönelik desteği veya Avrupa işbirliği süresince yetişkin eğitim uygulamasının geliştirilmesini sağlar. Sokratesin bu bölümü, bu yolla Leonardo da Vinci programı altında desteklenen mesleki eğitime odaklanmış etkinlikleri tamamlar. Bu kapsamda;
Yetişkin eğitimi için sorumlu olanlar arasında Avrupa konularının Önemi hakkında Avrupa ülkelerinin kültür, gelenek ve dilleri hakkındaki bilginin yayılması ve Avrupa birliğinin ekonomik, politik ve yönetsel yapısının anlaşılması yoluyla duyarlılık artırma etkinlikleri,
Yetişkin eğitimi kurumları arasındaki Avrupa işbirliğini, özellikle deneyim aktarımı ve yenilikleri destekleyen projelere öncelik verilir.

Bilgi ve Deneyim Aktarımı
Eğitimin kalitesinin iyileştirilmesi için, katılımcı ülkelerin eğitim politikaları ve sistemlerine ilişkin bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, aktarılması ve bu alanda işbirliğinin teşvik edilmesi gerekir. Bu bağlamda Sokrates altında çeşitli ölçütler öngörülür. Bunların bazıları eğitimdeki gelişmelerin, eğilimlerin ve politik çıkarımların yazılı analizleriyle bağlantılı iken, diğerleri İlgili konularda deneyim, bilgi ve görüşlerin uluslar arası paylaşımını sağlamak için hedef gruplara yönelik konferans, değişim ve ziyaretleri içerir. Bu kapsamda aşağıdaki eylemler yer alır:
Eylem 1: Genel eğitim politikalarının analizi (Merkezi)
Burada, konferans, seminer, uzman değişimi, çalışma grupları, pilot projeler gibi etkinliklerle, eğitim politikalarındaki temel konularda bilgi ve deneyim aktarımı desteklenir. Özellikle eğitim sistem ve politikalarının analizi üzerine uzmanlaşmış tüm kurumlarla çalışma ve araştırma ağları hedef alınır.
Eylem 2: Eğitim alanında Avrupa bilgi ağı (EURYDICE) (Merkezi)
Bu bilgi ağı, üye ülkeler tarafından organize edilen ulusal birimlerden oluşur. Bu birimler Avrupa Komisyonu tarafından Brüksel'de kurulmuş olan Avrupa birimi tarafından koordine edilir. Eurydıce'nin üç ayrı amacı vardır:
· Karar mekanizmaları arasında bilgi ve deneyim aktarımının desteklenmesi.
· Topluluğu ilgilendiren konular hakkında karşılaştırmalı analizler ve göstergelerin üretilmesi,
· Avrupa'da eğitimle ilgili herkese bilgi sağlanması.
Eylem 3: Eğitim karar organları ziyaret programı (ARION) (Gayri Merkezi)
Katılımcı ülkelere, diğer üye ülkelerin deneyimlerinin ışığı altında kendi çalışmalarını tekrar gözden geçirmek için eğitim uzmanları ve karar organlarına çalışma ziyaretleri imkanı sağlanır. Bu yolla karar organları, eğitimde Avrupa Birliğinin tamamındaki gelişmeler hakkında güvenli, seçilmiş ve güncel bilgi sahibi olurlar.
Eylem 4: Ulusal akademik tanınma bilgi merkezleri ağı (NARIC)
Bu yapı, kurum ve yurttaşları, diğer katılımcı ülkelerdeki eğitim düzeylerini tanıma imkanları, yüksek öğretim sistemleri ve düzeyleri üzerine bilgilendirmekle sorumlu ulusal merkezler ağıdır.
4. SOKRATES II (2000-2006)

Sokrates programının ikinci aşamasını oluşturan, 2000-2006 yılları arasında uygulanması planlanan Sokrates II'nin amacı şu şekilde belirlenmiştir:
1.Eğitimin her düzeyinde Avrupa boyutunun desteklenmesi ve Avrupa çapında fırsat eşitliğinin desteklenerek, eğitsel kaynaklara uluslar arası erişimin kolaylaştırılması,
2.Avrupa Birliği içinde dil öğreniminin niteliksel ve niceliksel gelişiminin desteklenmesi yoluyla eğitimin kültürler arası boyutunun ve Avrupa Birliği hakları arasında ortak anlayışın ve dayanışmanın sağlanması,
3.Eğitim alanında kurumlar arası değişimin teşvik edilmesi, açık ve uzaktan eğitim, diploma ve çalışma dönemlerinin tanınması ve bilgi paylaşımının geliştirilmesi yolunda engellerin kaldırılması yoluyla işbirliğinin sağlanması,
4.Eğitsel uygulama ve materyallerin geliştirilmesinde yenilikçi yaklaşımların ve teknolojinin kullanımının desteklenmesi ve eğitim alanında ortak politika ve ilgi alanlarının saptanması.
Birincisine göre amaçların sadeleştirilerek dörde indirildiği Sokrates’in bu ikinci aşamasında, programın başında desteklenecek etkinliklere yer verilmiş, yararlanacak hedef kitle belirtilmiş. Komisyon ile üye ülkeler arası yetki ve sorumluluk paylaşımı belirlenmiştir. Bunlar yapılırken eylemler arası ve diğer programlarla tutarlılık, tamamlayıcılık, izleme ve değerlendirme çalışmalarına özel önem verilmiştir.
A)COMENIUS

Sokrates II'nin ilk alt bölümü olan ve her düzeydeki eğitimi kapsayan Comenıus'ta şu eylemler yer almaktadır.
Eylem 1: Okullar arası ortaklıklar
Topluluk, çok taraflı okul ortaklıklarına destek sağlamaktadır. Bu ortaklıklar öğretmen eğitimi kurumları, yerel kurum ve yetkililer, iş çevreleri ile aile, öğrenci dernekleri gibi diğer ilgili örgüt ve kuruluşları da içerebilir. Topluluk desteği aşağıdaki projeler için sağlanacaktır:
1. Öğrencilerin ve öğretmenlerin katılımını ve hareketliliğini, deneyim aktarımını, eğitim materyallerinin geliştirilmesini öngören, okulların ortak ilgi alanlarında geliştirilecek projeler.
2. Özellikle topluluk resmi dillerinden birinin veya İrlandaca ve Lüksemburgca'nın öğretimine yönelik projeler.
3. Kültürler arası duyarlılığı desteklemeyi ve özellikle ırkçılık ve yabancı düşmanlığıyla mücadeleye yardımcı olmayı veya göçmen, çingene ve gezginlerin çocuklarının özel ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlayan projeler.
4. Özel eğitsel ihtiyacı olan çocuklara ve bu çocukların genel okullarda Öğretim görebilmesine yönelik projeler.
Eylem 2: Öğretim kadrolarının başlangıç ve hizmet içi eğitimi
Topluluk, öğretim kadrolarının ilk veya hizmet içi eğitimleri alanında etkinlik gösteren kurum ve kuruluşlar tarafından yürütülen çok taraflı projeleri destekleyecektir. Okullar ile bölgesel ve yerel düzeydeki danışman kuruluşların katılımı da teşvik edilecektir. Topluluk desteği, hareketlilik eylemleri ile çok taraflı işbirliği projeleri kapsamında, aşağıdaki etkinlikler sağlanacaktır.
Hareketlilik eylemleri:
1. Pratik eğitim (staj) dönemleri, dil asistanlıkları ve kurum içi yerleştirmeyi de içerecek şekilde başlangıç eğitimi amacıyla hareketlilik,
2. Okul öğretim kadrosunun hizmet içi eğitimi veya becerilerinin güncellenmesi amaçlı hareketlilik,
3. Sınırlı süreleri kapsayan hareketlilik (dil öğretmenleri için başlangıç kursları, kadronun dil öğretmenliği için yeniden eğitimi, nitelikli öğretmenlerin dil öğretmeni, olarak yeniden istihdamı ve diğer branşlardaki öğretmenlerin yabancı dil eğitiminde görev alması amaçlı hareketlilikler dahil).
Çok taraflı işbirliği projeleri:
Yukarı Dön
GOLDMAN Açılır Kutu Gör
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 08-03-2006
Konum: Türkiye
Status: Aktif DeÄŸil
Points: 895
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Thanks (0) Thanks(0)   Alıntı GOLDMAN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 14-03-2006 Saat 19:50
Çok taraflı işbirliği projeleri:
1. Okul öğretiminde Avrupa boyutunu güçlendirmeye yönelik müfredat, kurs, modül veya eğitim materyali geliştirmeye katkı,

2. Rehberlik ve danışmanlık gibi okul yönetimi ve bağlantılı hizmetlerle ilgili eğitim etkinlikleri ve bilgi aktarımı,
3. Okul eğitiminde kültürler arası duyarlılığı geliştirme veya göçmen İşçilerin, çingenelerin ve gezginlerin çocuklarının eğitime entegrasyonunu destekleme amaçlı eğitim ve bilgi aktarımı etkinlikleri,
4. Özel eğitsel ihtiyaçları olan veya risk altında bulunan çocukların eğitimiyle ilgili kadronun eğitimi ve geliştirilmesi.
Eylem 3: Okul ortaklıkları ve kadronun başlangıç ve hizmet içi eğitimiyle ilgili bilgi ve iletişim ağları.
Bu konularda karşılıklı ilgi alanlarında işbirliğini, sonuçların ve deneyimlerin paylaşılmasını ve okul eğitimiyle ilgili niteliksel ve yenilikçi açılımların tartışılmasını desteklemek amaçlı bilgi ve iletişim ağları sağlanacaktır. Bunun, koşulların elverdiği ölçülerde Erasmus kapsamında desteklenecek tematik bilgi ve iletişim ağları İle yakın işbirliği halinde yürütülmesine özen gösterilecektir.
B) ERASMUS

Sokrates'in yüksek öğretimle ilgili bu bölümünde, katılımcı üniversiteler Komisyonla Erasmus kapsamında yürütmeleri onaylanan her türlü eğitsel etkinlikleri içeren "kurumsal anlaşmalar" imzalayarak etkinlik gösterirler. Bu anlaşmalar üç yıllık ve süre bitiminde yenilenebilir olacaktır.
Eylem I: Üniversitelerarası işbirliği.
Bu kapsamda topluluğun finansal destek sağladığı üniversitelerarası işbirliği ile gerçekleşen başlıca etkinlikler şunlardır:
1. Öğrenci ve öğretim üyelerinin hareketliliğinin düzenlenmesi.
2. Müfredat, modül yoğun kurslar ve çok disiplinli etkinlikler, çeşitli konuların diğer dillerde öğretimi gibi eğitsel etkinliklerin ortaklaşa geliştirilmesi ve yürütülmesi.
3. Akademik tanımayı kolaylaştırma amaçlı Avrupa Kredi Aktarım Sisteminin (ECTS) güçlendirilmesi ve geliştirilmesi.
Eylem 2: Öğrenci ve öğretim üyelerinin hareketliliği.
Bu kapsamda Topluluk, katılımcı ülkelerin üniversiteleri arasında gerçekleşecek olan her türlü öğrenci ve öğretim üyesi hareketliliğine destek sağlayacaktır.

Eylem 3: Tematik ağlar.
Topluluk desteği tematik ağların oluşturulması ve pekiştirilmesini amaçlar. Bilgi-iletişim ağlarının her biri büyük üniversite gruplarının bir veya daha fazla disiplinde konu veya diğer ortak ilgi alanlarında işbirliği yapmalarını ve yeniliklerden haberdar olmalarını, başarılı uygulamaların yayılmasının kolaylaştırılmasını, yükseköğrenimin niteliksel ve yenilikçi açılımlarının tartışılmasını, öğretim metodlarının geliştirilmesini ve ortak program ve özel kursların oluşturulmasını amaçlar. Bunlar yapılırken, eğitim derneklerinin, mesleki birliklerin ve sosyo-ekonomik çevrelerin katılımı da teşvik edilecek, sonuçların yayılmasına özel önem verilecektir.
C) YETİŞKİN EĞİTİMİ

Programın bu boyutu, Comenıus ve Erasmus programlarını tamamlayıcı olarak yaşam boyu öğrenmenin Avrupa boyutunu destekleme, uluslar arası işbirliği yoluyla yeniliklere ve diğer eğitim etkinliklerine ulaşma, uygulama ve dil öğrenimini destekleme amacı taşımaktadır.
Topluluk desteği, aşağıdaki amaçları destekleyen uluslar arası proje ve girişimlere sağlanır.
1.Yetişkinlerin, yaşam boyu öğrenme etkinliklerine taleplerinin ve bu etkinliklere katılımlarının artması.
2.Temel eğitim ve niteliklerinden yoksun kişilerin becerilerinin arttırılması ve güncellenmesi.
3.Yenilikçi eğitim yaklaşımlarının ve başarılı uygulamaların, modüllerin ve öğretim materyallerinin geliştirilmesi, aktarılması ve yayılması.
4.Yetişkin öğrenciler ve yetişkinlere yönelik eğitmen, rehber ve danışmanlar için bilgi ve destek hizmetlerinin geliştirilmesi.
5.Yetişkin öğrencilerin kazandığı bilgi ve becerilerin deneyim, kendi kendine veya diğer informel yollarla öğrenmeyi de içerecek şekilde izleme, değerlendirme ve belgelendirmesi için, araç ve metodların geliştirilmesi.
6.Diğer topluluk dillerinde iletişim becerisinin veya uluslar arası duyarlılığın artırılması.
7.Bu sektörde çalışan eğitmenlerin başlangıç veya hizmet içi eğitimlerinin geliştirilmesi.
8.Yetişkin eğitiminde veya eğiticilerin eğitiminde yer alan kişiler için ziyaret ve değişim programları.
9.Özel durumları olan yetişkinlere yönelik eğitim programları.
Topluluk ayrıca, bu alanda etkinlik gösteren tarafların aralarındaki bağlantıları güçlendirerek, ortak ilgi alanlarında işbirliğini daha kararlı bir temele oturtacak ve eğitimin Avrupa boyutu hakkındaki duyarlılığa destek olacak Avrupa bilgi iletişim ağlarının oluşturulmasını da destekleyecektir.
D)LİNGUA ( DİL ÖĞRENİMİNİN DESTEKLENMESİ)

Burada amaç. dil öğrenimine ilişkin etkinlikleri desteklemektir. Bu kapsamda program, topluluk içindeki dilsel çeşitliliği destekleme, dil öğrenim ve öğretiminin niteliğini geliştirme ve bireysel ihtiyaçlara denk düşecek yaşam boyu dil öğrenimine erişimi kolaylaştırmayı amaçlar. Ayrıca, bunlar gerçekleştirilirken, dil öğretiminde yer alanlar ile bütün eğitim sektörlerinde dil öğretimi politikalarından sorumlu olanlar arasında uluslar arası ilişkilerin yoğunlaştırılmasına özel önem verilecektir. Böylece Lingua, programın diğer alanları içinde yer alan dil öğrenimini destekleyen önlemleri tamamlayıcı ve zenginleştirici bir nitelik taşımaktadır.
Topluluk desteği, aşağıda sıralanan uluslar arası dil öğrenim ve öğretimi proje ve etkinliklerine sağlanacaktır:
1. Dil öğreniminin önemine ve olanaklarına dikkat çekmek amaçlı duyarlılık artırıcı etkinlikler.
2. Yenilikleri ve başarılı uygulamaları desteklemek ve yaymak amaçlı etkinlikler.
3. Müfredat geliştirilmesi ve değişimi, yeni eğitsel materyallerin üretilmesi ve dil becerilerinin tanınması için metod ve araçların geliştirilmesi.
4. Bilgi aktarımı ve uluslar arası kaynak merkezlerinin bilgi alışverişi.
5. Mesleki durumlar dışında kalan özel durumlar ve çerçevelerde ihtiyaç duyulan yabancı dil becerisinin desteklenmesi amaçlı önlemlerin geliştirilmesi.
6. Topluluk genişlemesinin gerektireceği dil öğrenimi ihtiyaçlarının karşılanması.
E)AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM (ODL), EĞİTİM ALANINDA BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI

Bu programın amacı, açık ve uzaktan eğitim ile eğitim alanındaki bilgi ve İletişim teknolojilerinin ve çoklu ortamın kullanımına ilişkin önlemleri desteklemektir. Bu önlemler üçlü bir amaca hizmet edecektir.
· Öğretmenler, öğrenciler ve karar organları arasında ve kamuoyunda açık ve uzaktan eğitim ile bilgi ve İletişim teknolojilerinin, eğitsel amaçlarla kullanılan araç ve metodların, eleştirel ve sorumlu kullanımının eğitimdeki etkilerinin anlaşılabilmesi.
· Teknoloji ve çoklu ortam temelli eğitsel ürünlerin geliştirilmesinde pedagojik kaygılara ağırlık verilmesinin sağlanmasına yönelik duyarlılığın desteklenmesi.
· Geliştirilmiş metod ve eğitsel kaynaklara ve ulaşılan sonuçlara erişimin, özellikle uluslar arası bilgi, deneyim ve başarılı uygulamaların aktarımı yoluyla desteklenmesi.
Topluluk desteği ise şu etkinlikler için sağlanacaktır:
1. Eğitimle ilgili kişilerin, özellikle bilgi iletişim teknolojilerinin eğitim ve öğretimde kullanımı gibi yenilikçi süreçleri anlayarak yararlanmalarını, yenilikçi araç ve yaklaşımların ve teknoloji tabanlı eğitsel ürün ve hizmetlerin niteliksel değerlendirilmesi için kıstasların belirlenmesine yönelik metodların geliştirilmesi amaçlı proje ve çalışmalar.
2. Yeni metod, modül ve kaynakların geliştirilmesini ve denenmesini amaçlayan projeler.
3. Açık ve uzaktan öğretimde kullanılan teknoloji, eğitsel metod ve kaynaklar ile ilgili öğretmen, karar organı ve diğer aktörler için bilgi sağlayacak hizmet ve sistemlerin geliştirilmesi ve birbiriyle bağlantılandırılması amaçlı projeler.
4. Açık ve uzaktan öğretim ve eğitimde teknoloji kullanımı ile ilgili görüş ve deneyimlerin değişimini ve kaynak merkezleri, öğretmen eğitim kurumlan, uzmanlar, karar organları ile ortak İlgi alanlarındaki proje koordinatörlerini, bilgi iletişim ağları ile destekleyecek etkinlikler.
F) GÖZLEM VE YENİLİKLER

Bu program, eğitim sistemlerinin niteliğinin ve şeffaflığının artırılmasına, Avrupa'da eğitsel yenilenme sürecine bilgi ve deneyim aktarımı, başarılı uygulamaların saptanması, bu alandaki sistem ve politikaların karşılaştırmalı analizleri ve konseyce belirlenecek ortak eğitsel politika alanlarındaki konuların analizi ve tartışılması yoluyla, katkıda bulunmayı amaçlar.
Eylem 1: Eğitim sistemlerinin, politikalarının ve yeniliklerin gözlenmesi.
Var olan yapılardan mümkün olduğunca en fazla yararı sağlamayı amaçlayan bu eylem aşağıdaki etkinlikleri içerir:
1.Tanımlayıcı ve istatistiki verilerin elde edilmesi ve üye ülkelerdeki eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı analizi.
2.Eğitimin kalitesini değerlendirmek için uygun kriterleri ve göstergeleri de içeren metodların geliştirilmesi.
3.Yenilikçi deneyler üzerine, veri tabanlarının ve diğer bilgi kaynaklarının oluşturulması ve güncellenmesi.
4.Topluluk ve üye ülkeler düzeyinde desteklenen bağlantılı etkinliklerin sonuçlarından kaynaklanan deneyimlerin yayılması.
5.Üye ülkelerdeki bütün eğitim düzeylerinde diploma, nitelik ve öğrenim dönemlerinin tanınmasının kolaylaştırılması.
Bu amaçlarla aşağıdaki etkinlikler için topluluk desteği sağlanacaktır:
1. Avrupa Eğitim Bilgi Ağı (Eurydice): Komisyonca, Avrupa birliğine üye ülkelerce oluşturulan ulusal birimlerden oluşan ağın amacı, bu eylemin yürütülmesine tam destek olmaktır. Ağın görevi eğitim sistemleri ve politikaları üzerine bilginin toplanması ve değişimi, veri tabanlarının oluşturulması, karşılaştırmalı çalışmalar yapılması ve göstergelerin çıkartılmasıdır. Bunlar yapılırken, gerektiğinde kendisi dışındaki uzmanlardan da destek alacaktır.
2. Arıon: Eğitimin bütün sektörlerinde yer alan eğitim kurumlarının karar organları ve yöneticilerinin çok taraflı çalışma ziyaretlerinin organizasyonu ile ilgili bu ünite, üye ülkelerdeki ortak ilgi alanlarında bilgi ve deneyim aktarımını amaçlar. Komisyon ve üye ülkeler, ziyaretlerin sonuçlarının uygun şekilde dağılımını ve eylemin, programın diğer bölümleriyle bağlantısını sağlayacaktır.
3. Eğitim sistemleri ve politikaların analiziyle ve eğitimin kalitesinin değerlendirilmesiyle ilgili kurum ve enstitülerin bilgi, iletişim ağları.
4. Eğitimle ilgili ortak ilgi alanlarındaki konularda konseyce belirlenmiş öncelikli temalar üzerinde çalışma, analiz, pilot projeler, seminerler, uzmanların değişimleri ve uygun görülecek diğer eylemler.
5. Diploma, nitelik ve öğrenim dönemleri ile birlikte, çalışmaların analizlerini, pilot projelerin, bilgi ve deneyim aktarımının tanınmasının desteklenmesini amaçlayan etkinlikler. Komisyon bünyesinde kurulmuş bulunan ulusal akademik tanınma bilgi merkezleri ağı da. bu eyleme tam katkıda bulunacak ve özellikle diplomaların tanınmasındaki sinerjiyi de göz önünde bulundurarak, akademik tanınma üzerine gerekli bilgilerin toplanması ve yayılmasından sorumlu olacaktır.
Bu eylemin yürütülmesinden Avrupa Topluluğu İstatistik Ofisi (EUROSTAT), Avrupa Mesleki Eğitimin Geliştirilmesi Ofisi (CEDEFOP), Avrupa Eğitim Vakfı (ETF)
ve Avrupa Konseyi, Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) ve UNESCO gibi uluslar arası kurumlar ile işbirliği içinde bulunacaktır.
Eylem 2: Yeni ihtiyaçlara yönelik yenilikçi girişimler.
Programın diğer bölümlerinde sağlanan işbirliği etkinliklerine ek olarak, topluluk eğitimin bir ya da birden çok sektöründe, yeniliklerin geliştirilmesini amaçlayan uluslar arası çalışma ve projeleri destekleyebilir. Öncelik verilecek konular konsey tarafından belirlenecek ve bu programın kapsadığı dönem boyunca ortaya çıkacak yeni ihtiyaçlara da düzenli olarak uyarlanacaktır.
G) ORTAK EYLEMLER

Topluluk desteği Sokrates programı kapsamında, bilgi Avrupa'sının yaratılmasını amaçlayan Leonardo Da Vinci ve Youth for Europe gibi diğer programlarla ortak eylemler için de sağlanabilir. Bu ortak eylemler, programların herhangi biri tarafından içerilmeyen, seçilmiş konu ve temalarda, diğer programların komitelerinin kararıyla ve ortak öneri çağrılarıyla duyurulacaktır. Sokrates, Leonardo ve Youth for Europe Programlarıyla ilgili kesimlerin, aralarındaki bölgesel ve yerel ilişkilerin desteklenmesi için uygun önlemler alınacaktır.
H) YAN ÖNLEMLER

Eylem 1: Programın amaçlarına yönelik olan, ancak diğer eylemler altında desteklenemeyecek olan aşağıdaki girişimler de topluluk desteği alabilir:
1. Eğitim alanında işbirliğini destekleyecek, eğitimin Avrupa boyutunu geliştirme amaçlı yarışma ve benzeri, duyarlılık artırıcı etkinlikler.
2. Eğitim alanında aktif dernekler ve diğer gönüllü kuruluşlarla rehberlik ve danışmanlıkla İlgili kuruluşlar tarafından yürütülen uluslar arası etkinlikler.
3. Programın hedef sektörlerindeki yenilikler üzerine düzenlenen konferans ve sempozyumlar.
4. Eğitim alanında Avrupa işbirliği projelerinin yönetiminde yer alan kişilerin eğitimi ile ilgili etkinlikler.
5. Program kapsamında desteklenmiş etkinlik ve projelerin sonuçlarının optimize edilmesi ve yayılması için önlemler.
6. Üçüncü ülkeler ve Avrupa Konseyi gibi uluslar arası kurumlar ile işbirliğini içeren etkinlikler.
Üye ülkelerce oluşturulmuş Sokrates Ulusal Ajanslarının etkinliklerini desteklemek ve programı etkin bîr şekilde izlemek ve değerlendirmek için topluluk finansmanından yararlanılabilir.
Programın yürütülmesinde komisyon, finansmanı programın toplam bütçesinden karşılanmak üzere uzmanlara ve teknik yardım organizasyonlarına başvurabilir. Ayrıca, komisyon programın yürütülmesini kolaylaştırmak amacıyla bu türden seminerler, kollokyumlar ve diğer uzman toplantıları düzenleyebilir ve gerekli bilgilendirme ve yayın etkinliklerine başvurabilir.
5. LEONARDO DA VINCI PROGRAMI

A) PROGRAMIN TANIMI, AMACI, KAPSAMI VE DAYANAĞI
Yukarı Dön
GOLDMAN Açılır Kutu Gör
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 08-03-2006
Konum: Türkiye
Status: Aktif DeÄŸil
Points: 895
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Thanks (0) Thanks(0)   Alıntı GOLDMAN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 14-03-2006 Saat 19:50
5. LEONARDO DA VINCI PROGRAMI

A) PROGRAMIN TANIMI, AMACI, KAPSAMI VE DAYANAĞI


Leonardo da Vinci Programı, Avrupa Birliğinde meslekî eğitimi geliştirmek amacıyla 6 Aralık 1994 tarihinde kabul edilmiş, birinci safhası 1995-1999 yılları arasında uygulanmış, ikincisi 2000-2006 yılları arasında uygulanmakta olan bir meslekî eğitim eylem programıdır.
Daha önce Avrupa'da uygulanan FORCE (sürekli eğitim), PETRA (temel eğitim), COMETT (üniversite-iş dünyası işbirliği), LİNGUA (dil öğrenimi) ve EUROTECNET (teknolojik yeniliklerle ilişkili niteliklerin yükseltilmesi) programlarını, daha fazla tutarlılık sağlanması amacıyla bünyesinde birleştiren Leonardo da Vinci Programının temel amacı, meslekî eğitimle İlgili farklı kuruluşları içeren uluslar arası ortaklıkların projelerini destekleyerek, üye ülkelerin bu alandaki politika ve yenilikçi eylemlerini geliştirmelerine yardımcı olmaktır.
Programa katılan ülkelerin, özellikle meslekî eğitim alanındaki yasal mevzuat, politikalar ve uygulamalar geliştirmeye zemin hazırlaması bakımından büyük önem taşıyan Leonardo da Vinci Programının ayrıca, ulusal sistemlere değer katarak ve her sistemin en iyi özelliklerini destekleyerek Avrupa'daki meslekî eğitimin kalitesini yükseltmeyi ve yenilikleri arttırmayı, toplumların değişmesiyle ortaya çıkan yeni beceri alanlarına olan talebi karşılamayı, Avrupa'da istihdam sorununa somut çözümler üretmeyi de hedefler.
Teknolojik ve endüstriyel değişme ve bu değişikliklerin iş organizasyonuna ve rekabetçiliğe olan etkilerini iyi öğrenmenin anahtar öğeleri olan meslekî eğitim sistemlerinin kalitesinin iyileştirilmesi ve yenilikçilik kapasitelerinin artırılması, bu programın 21. yüzyıla hazırlanma hedefini oluşturur. Leonardo da Vinci Programı meslekî eğitimi, yarının mesleklerini görmek ve hazırlamak, olası değişiklikleri tahmin etmek, geleceği okumak, yeni yollar ve yöntemleri hazırlamak ve hayata geçirmek açısından ele almaktadır. Avrupa Birliğinin meslekî eğitim politikaları ve uygulamalarına ilişkin yeni yaklaşımları desteklemeyi de amaçlayan programın başlıca öncelikleri şunlardır:
· Yeni yetenekler kazandırmak,
· Eğitim ya da hizmete yönelik eğitim kurumları ile işletmeler arasında daha
yakın ilişkilerin gerçekleşmesini hızlandırmak,

· İşsizlikle mücadele etmek,
· İnsan kaynaklarına yatırımın gelişmesine yardımcı olmak,
· "Yaşam boyu eğitim" bağlamında, bilgi toplumuna ilişkin araçları kullanarak,
yeteneklere yönelik başarıyı genelleştirmek.

Programın 1995-1999 yıllarını kapsayan 620 milyon Euro bütçeli birinci
şamasından 15 üye ülkenin yanı sıra Avrupa Ekonomik alanına dahil üç ülke ile Çek Cumhuriyeti, Estonya, Macaristan, Litvanya, Letonya, Polonya, Romanya, Slovakya ve Güney Kıbrıs Rum Yönetimi yararlanmıştır.
Programın bu safhası Türkiye'ye de açık olmasına rağmen, gerekli hazırlıkları yapamadığı için yararlanamamıştır. Programın birinci safhasını kaçıran Türkiye, Avrupa Birliği Konseyinin 26 Nisan 1999 tarihli kararı ile bu Programın 2000-2006 yıllarını kapsayan ikinci safhasına katılma imkânı elde etmiştir. Ancak programa dahil olan ülkelerin bu programı uygulamaya koyabilmesi için iki şartı yerine getirmesi gerekir. Bunlardan birincisi katılım payının ödenmesi, diğeri de, programın ülke düzeyinde uygulanmasını sağlayacak olan Ulusal Ajansın kurulmasıdır. Türkiye bu iki şartı yerine getirdikten sonra programdan yararlanabilecektir.
Leonardoda Vinci Programının Dayanakları
Programın dayanaklarından bazılarını şu şekilde özetlemek mümkündür
· Topluluk icraatının kaliteli eğitim ve meslekî eğitim geliştirilmesine katkıda bulunmasını öngören Avrupa Topluluğunu kuran anlaşma,
· Programın ilk safhasında ortaya çıkan olumlu tecrübe,
· Yaşam boyu öğrenim ve meslekî eğitimin istihdama katkısı,uygulanabilirliği ve girişimciliği artırmak, fırsat eşitliğini güçlendirmek için üye devletlerin istihdam politikasına önemli bir katkıda bulunduğunu belirleyen 1997 tarihli Avrupa Konseyi sonuçları,
· Sadece teknolojik değişimden dolayı değil, fakat aynı zamanda yaş piramidinde aktif olarak çalışan kişilerin sayısındaki azalmanın bir sonucu olarak, her yaştan ve meslekten kişiler için yaşam boyu öğrenim sağlanması gerekliliği,
· Yaşam boyu öğrenim ve meslekî eğitim hedefine ulaşma yeteneğinde bir Avrupa eğitim alanı yaratılmasına ilişkin "Bir Bilgi Avrupa'sına Doğru" başlıklı Komisyon Tebliği,
· Öğrenen toplumun doğuşu için yeni bilgi edinilmesinin teşvik edilmesi ve bu amaçla her fırsatta öğrenmek için özendiriciliğin sağlanması, Avrupa Birliğinde insanlar için hareketliliğin ve rekabet gücünün ortaya koyduğu avantajların değerlendirilmesi,
· Bu program çerçevesindeki etkinliklerin yaşam boyu öğrenimi teşvik etmeye yönelik olarak meslekî eğitim sistemleri ve uygulamalarında kaliteyi geliştirme, yenileşmeyi teşvik etme ve Avrupa boyutunu ilerletme amacına hizmet ediyor olması, programın uygulanmasında ırkçılık ve yabancı düşmanlığı dahil tüm biçimlerinde dışlamaya karşı mücadele edilmesi ilkesine uygunluğu; başkaları yanında özürlü insanlar için her türden ayrımcılığın ve eşitsizliğin giderilmesi, kadınlar ve erkekler için fırsat eşitliğinin artırılması konusuna özel önem verilmesi,
· Program çerçevesinde uygulanan eylemler ve diğer topluluk müdahaleleri arasında bir uyum ve tamamlayıcılık sağlanması,
· İstihdam yaratılması ve korunmasında, eğitimin geliştirilmesinde oynadıkları rol dikkate alınarak, küçük ve orta boy işletmeler (KOBİ' ler) ve zanaat sektörünün bu programın uygulanmasına daha yakından katılmaları gerekli olduğundan,
· Üye devletler ile işbirliği içinde olarak Komisyon, bu program çerçevesinde geliştirilen yenilikçi yaklaşımların ve yöntemlerin, daha geniş bir ölçekte aktarılmasını ve yayılmasını kolaylaştırmak suretiyle, bu program çerçevesindeki eylemler ile diğer ilgili Topluluk Politikaları, araçları ve eylemleri, özellikle Avrupa Sosyal Fonu arasında uyum ve tamamlayıcılık sağlamayı hedeflediğinden,
· Avrupa Ekonomi Sahası üzerine anlaşma, öğrenim, meslekî eğitim ve gençlik alanında, bir tarafta Avrupa topluluğu ve onun üye devletleri ile, diğer tarafta Avrupa Ekonomi Sahasına katılan Avrupa Serbest Ticaret Birliği ülkeleri arasında daha fazla işbirliğini öngördüğünden,
· Özellikle tedbirlerin uygulanması için, önceliklerde yeniden ayarlamaları dikkate almak üzere, komisyon ve üye devletler arasında işbirliği içinde bu programın düzenli olarak izlenmesi ve değerlendirilmesi gerektiğinden,
· Karmaşıklığı ve zorluğu nedeniyle, Topluluk aracılığı ile ancak, Avrupa düzeyinde etkin bir meslekî eğitim politikasının uygulanması mümkün olduğundan, 2000-2006 yılları arasında Leonardo da Vinci olarak adlandırılan meslekî eğitim eylem programının ikinci safhasına geçilmiştir.
Meslekî eğitim alanında, uluslararası işbirliği yoluyla Avrupa alanında meslekî eğitimin standartlarını geliştirmeyi, küresel değişimler karşısında değişen iş koşullarına meslekî eğitim yoluyla ayak uydurmayı hedefleyen Leonardo da Vinci Programı kapsamında öncelikli olarak şu konulara yer verilecektir:
· Özellikle gençlerin beceri ve kapasitelerinin geliştirilmesine destek verilmesi,
işe yönelik meslekî ve çıraklık eğitiminin sağlanması.

· Meslekî eğitimin kalitesinin ve erişim imkânlarının daha iyi düzeye getirilmesi,
yaşam boyu bilgi ve beceri kazanımının sürdürülmesi.

· Meslekî eğitimin yenilik sürecine katkının teşvik edilmesi ve desteklenmesi, bu
kapsamda rekabetçi ligin ve girişimciliğin artırılması.

B) PROGRAMIN GENEL İLKELERİ

İkinci safhası 2000-2006 yılları arasında uygulamaya konulan Leonardo da Vinci Programının belirlenmiş dört ilkesi bulunmaktadır.
1. Ortaya konulan amaçlar, topluluk tedbirleri temelinde eylem için teklifler
sunan ülkeler arası ortaklıklar yoluyla olacaktır.

2.Ülkeler arası ortaklık tarafından sunulan her teklif, programın amaçlarından
birine veya birkaçına yönelik olacak ve hedeflerine ulaşmak için uygulamayı
plânladığı tedbirleri belirtecektir. Hareketlilik ve dil becerileri dışında, her teklif
en az üç katılımcı ülkeden ortakları kapsayacak ve bu ülkelerden en az bir tanesi Avrupa Birliğine üye bir devlet olacaktır.

3.Topluluk, teklif davetleri, amaçlar için öncelikleri, takvimi, teklif verme
şartlarını, özellikle ülkeler aşırı olma açısından ortak uygunluk ölçütlerini, proje
değerlendirme ve seçim prosedürlerini tanımlayacaktır. İlk teklif daveti üç yıl
boyunca geçerli olacak ve ikinci bir teklif daveti üç yıl süreyle geçerli olmak
üzere 2002 yılında, üçüncü bir teklif daveti ise iki yıl süreyle geçerli olmak üzere 2004 yılında yayınlanacaktır.

4.Eylem teklifleri, ortaya konulan hedefleri, uygulama yöntemlerini, beklenen
sonuçları, gerçekleşen sonuçların değerlendirilmesi için mekanizmaları, yaygınlaştırma planlarını, programdan yararlanacakları, ilgili ortaklan, bu ortakların katılımının niteliğini ve düzeyini, mali katkılarını ve çalışma takvimini açıkça ortaya koymalıdır.

C) PROGRAMDAN YARARLANACAK GRUPLAR

Program, aşağıda tanımlanan türde meslekî eğitim ile ilgili tüm kamu veya özel kurum ve kuruluşlara açıktır.
1. Her düzeydeki meslekî eğitim kuruluşları, merkezler ve üniversiteleri de içeren yapılanmalar,
2. Araştırma merkezleri ve kuruluşları,
3. Özellikle KOBİ'ler, sanayi kuruluşları, meslekî eğitimle ilgili kuruluşlar,
4. Sanayi ve ticaret odaları da dahil olmak üzere ticaret ile İlgili kuruluşlar,
5. Sosyal ortaklar: (Ulusal düzeyde ulusal yasalarla uygunluk içinde kurulmuş işverenler ve İşçi örgütlenmeleri),
6. Yerel ve bölgesel kurum ve kuruluşlar,
7. Kar amacı gütmeyen kuruluşlar, gönüllü yapılanmalar ve hükümet dışı kuruluşlar.
6) LEONARDO DA VİNCİ PROGRAMININ EYLEM ALANLARI

1. Meslekî eğitimden geçen insanların, özellikle genç insanların ülkeler arasında
hareketliliği için ve eğitimden sorumlu olanlar için destek (hareketlilik)

2. Meslekî eğitimde yeniliği ve kaliteyi geliştirmek üzere tasarlanmış ülke aşırı
ortaklıklara dayalı pilot projeler için destek (pilot projeler)

3. Daha az yaygınlıkta kullanılan ve öğretilen diller dahil dil becerilerinin ve
meslekî eğitim bağlamında farklı kültürlere İlişkin anlayışın geliştirilmesi (dil
becerileri)
4. Deneyim ve iyi uygulama alışverişini kolaylaştıran ülke aşırı işbirliği
şebekelerinin geliştirilmesi için destek (ülke aşın şebekeler)

5. İnceleme ve analizler için destek yoluyla referans malzemesi geliştirilmesi ve
güncelleştirilmesi, iyi uygulamaların gözlenmesi ve yayılması ve geniş ölçekte
bilgi alışverişi (referans malzemesi)

7) DESTEKLENEN PROGRAMLAR VE ÖZELLİKLERİ:

A) ULUSLARARASI HAREKETLİLİĞİN SAĞLANMASI:

Uluslararası yerleştirme projelerinin hazırlanması ve desteklenmesi: Bu kapsamda program süresince toplam 250.000 kişinin başka ülkelerde iş deneyimi kazanmasına ve eğitim görmesine imkân sağlanacaktır. Buna göre katılan ülkeler, temel meslekî eğitime başlayanlar için 3 hafta İle 9 ay, öğrenciler için 3 ay ile 12 ay, genç işçiler ve yeni mezunlar İçin 2 ile 12 aylık dönemler ile meslekî eğitim kurum ve kuruluşlarında yerleştirme yapacaklardır.
Uluslar arası değişim projeleri: İşyerleri, üniversite ve meslekî eğitim kurumlan arasında insan kaynaklan yöneticileri, meslekî eğitim programları planlamacıları ve eğitimcileri ile meslekî rehberlik uzmanlarının değişimi sağlanacak ve söz konusu hedef gruplar için değişim süresi 1 hafta ile 6 hafta arasında değişebilecektir.
Çalışma ziyaretleri düzenlenmesi: Komisyonun önereceği konularda çalışan meslekî eğitim sorumluları, çalışma ziyaretleri gerçekleştireceklerdir.
Finansman: Uluslararası yerleştirme ve değişim projelerinin her biri için topluluk en çok 5000 Euro katkıda bulunacaktır. Projeye katılanlar özürlü ise bu miktarın üstüne çıkılabilecektîr.
B) PİLOT PROJELER
Yukarı Dön
GOLDMAN Açılır Kutu Gör
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 08-03-2006
Konum: Türkiye
Status: Aktif DeÄŸil
Points: 895
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Thanks (0) Thanks(0)   Alıntı GOLDMAN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 14-03-2006 Saat 19:52
B) PİLOT PROJELER

Topluluk, bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) meslekî eğitimde kullanılmasını hedefleyen eylemler dahil, meslekî eğitimde yenilik ve kaliteyi geliştirmeye ve yaymaya yönelik ülkelerarası projelerin tasarlanması, geliştirilmesi, test edilmesi ve değerlendirilmesine destek verecektir. Bu türden ülkelerarası pilot projeler, meslekî eğitimde kalitenin ve yeni meslekî eğitim yöntemlerinin geliştirilmesiyle ve yaşam boyu Öğrenme bağlamında, meslekî rehberlikle ilgili olabilir. Ancak bu destek, projelerin şu hedefler doğrultusunda gerçekleşmesi ile mümkün olacaktır.
Meslekî eğitime yönelik eylemlerde, bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımının geliştirilmesi,
Meslekî eğitim sürecindeki bireylerin yeni araç ve hizmetlere ve bilgi iletişim teknolojilerinin kullanıldığı meslekî eğitim ürünlerine erişim imkânlarının artırılması,
Bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımı yoluyla uluslar arası açık ve uzaktan meslekî eğitim ağlarının geliştirilmesine destek verilmesi.
Yeni çalışma durumlarından, (örneğin uzaktan çalışma) doğan yeni meslekî eğitim yaklaşımlarının tasarlanması, test edilmesi ve doğrulanması., denenmesi ve doğrulanması.
Bu kapsamdaki projeler İçin, üç yıla kadar topluluk desteği verilebilecektir. Bununla birlikte topluluk düzeyinde özel ilgi alanlarındaki şu eylemler de desteklenecektir:
İş üstünde edinilen beceriler ve uzmanlıkların belgelenmesi veya akreditasyonun yeni biçimleri üzerinde durularak şeffaflığı geliştirmenin yeni yöntemlerinin bulunması,
İşgücü piyasasında dezavantajlı bir konumda olan kişileri, özellikle vasıfsız genç insanları veya vasıfları güncelleştirilmesi gereken insanları uygun beceriler ile donatmaya yönelik, üye devlet politikalarını ve girişimlerini destekleyen eylemler,
İş ile bağlantılı hizmetlerde meslekî rehberlik, danışmanlık ve meslekî eğitim için Avrupa çapında düzenlemeler oluşturulması.
Finansman: Topluluk, proje masraflarının % 75'ini karşılayacak ve her proje için 200.000 Euro'luk bir üst sınır konulacaktır. Ancak tematik eylemlerde, proje kapsamı bunu haklı kılıyorsa üst sınır, proje başına 300.000 Euro'ya yükselebilecektir.
C) DİL BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Meslekî eğitimde dilsel ve kültürel becerilerin artırılması desteklenecektir. Bunun için meslekî eğitim çerçevesinde, dil becerilerinin geliştirilmesine yönelik uluslar arası pilot projelere kaynak aktarılacaktır. Bu kapsamda özellikle az kullanılan ve öğretilen dillere önem verilecektir.
Pilot projeler, her meslekî alanın ve ekonomik sektörün özel ihtiyaçlarına göre hazırlanmış öğretim malzemelerinin ve pedagojik yöntemlerin ve ayrıca kendi kendine dil öğrenmeye dayalı yeni pedagojik yaklaşımların tasarlanması, test edilmesi, doğrulanması, değerlendirilmesi ve yaygınlaştırılmasına yönelik olmalıdır. Özellikle uluslar arası hareketlilik programına katılan insanların pedagojik gözetiminden sorumlu olan eğiticiler ve öğretmenler arasında dil ve kültür becerilerini artırmak amacıyla, başka eylemler ve tedbirler kapsamında da dil ve kültür desteği için teklifler sunulabilir. İş dünyası ile, uzmanlaşmış dil meslek eğitim kuruluşları veya meslekî eğitim organları arasındaki ülkeler arası programlar için de topluluk desteği sağlanır. Bu kapsamdaki projeler için topluluk desteği üç yıla kadar sürebilir.
Finansman: Topluluk proje masraflarının % 75'ini karşılayacak ve her proje için üst sınır 200.000 Euro olacaktır.
D) ULUSLAR ARASI MESLEKÎ EĞİTİM AĞLARININ KURULMASI

Uluslar arası ağlar kurularak, deneyim ve iyi uygulama örneklerinin değişimi gerçekleştirecektir. Ağlar, üye ülkelerden ulusal ve bölgesel düzeyde kamu ya da özel, çeşitli aktörleri bir araya getirerek, çeşitli etkinliklerin gerçekleştirilmesini sağlayacaktır. Bu aktörler arasında, doğrulanmış meslekî eğitim yöntemleri ve ürünlerine erişim konusunda hizmet, tavsiye ve bilgi sunucuları olarak, yerel yönetimler, yerel ticaret odaları, işveren ve işçi sendikaları, işletmeler ile üniversiteler de dahil araştırma ve meslekî eğitim merkezleri vardır.
Meslekî eğitim şebekeleri tarafından yürütülen faaliyetler aşağıdaki hedeflere yönelik olacaktır:
· Avrupaî uzmanlık ve yenilikçi yaklaşımların toplanması, damıtılması ve
geliştirilmesi.

· Beceri ihtiyaçlarının tahlil ve tahmin edilmesinin iyileştirilmesi.
· Birlik çapında, ilgili çevrelerde şebeke çıktılarının ve proje sonuçlarının
yayılması.

Finansman: Topluluk desteği ülke aşırı şebekeler İçin üç yıla kadar süreyle olabilir. Topluluk, proje maliyetinin % 50'sini karşılayabilecek, her şebeke ağı başına yıllık üst sınır 150.000 Euro olacaktır.
E. REFERANS MALZEMESİ

Topluluk bu kapsamda, referans niteliğindeki malzemelerin hazırlanması, güncelleştirilmesi ve dağıtılmasına yönelik, meslekî eğitim sistemleri üzerine karşılaştırılabilir veri oluşturması, çeşitli inceleme, niteliksel ve niceliksel bilgilerin toplanması ve üretilmesi gibi eylemleri destekleyecektir.
Bu kapsamdaki projeler için topluluk desteği üç yıla kadar olan bir süre içindir. Komisyon ve üye devletler, meslekî eğitimde kamusal ve özel karar alıcıların kullanımına sunulması için, bu referans malzemesinin mümkün olduğu kadar geniş ölçekte yayılmasını temin edeceklerdir.
Finansman: Topluluğun mali katkısı, proje basma yılda 200.000 Euro tutarında bir tavan ise, uygun harcamaların % 50'si ile % 100 arasında olacaktır. Projenin kapsamı haklı kılıyorsa, bu rakam 300.000 Euro'ya kadar yükselebilecektir.
F) ORTAK EYLEMLER

Topluluk, Avrupa ile ilgili bilgileri ve özellikle eğitim ve gençlik alanındaki topluluk programları ile ilgili ortak eylemleri destekleyecektir. Bu destek üç yıllık bîr süre için olabilecektir.
Finansman: Topluluk, proje maliyetinin % 75'ini karşılayabilecektir. Ancak her bir proje için yıllık 200.000 Euro'luk bir sınır konacaktır.
G) DESTEKLEYİCİ EYLEMLER

Program ile ilgili konsey kararlan dikkate alınarak, topluluk tarafından programın hedefleri doğrultusunda aşağıdaki eylemlere destek sağlanacaktır:
· Üye devletlerin yönetim, koordinasyon, izleme ve değerlendirme faaliyetleri,
· Başka yöntemler yanında, geniş bir toplum kesimine açık olan veri bankaları
yoluyla, programa erişimi kolaylaştırmak ve bu program çerçevesinde tasarlanan
yöntemlerin, ürünlerin ve araçların ve elde edilen sonuçların aktarımını
pekiştirmek için üye devletler ve komisyon tarafından yürütülecek bilgilendirme,
izleme değerlendirme ve yayma faaliyetleri,

· Meslekî rehberlik için ulusal kaynak merkezlerinin ülke aşırı şebekesi,
· Üçüncü ülkeler ve ilgili uluslar arası örgütler ile ilgili işbirliği faaliyetleri mali
katkılarını ve çalışma takvimini açıkça ortaya koymalıdır.

8) PROGRAMI UYGULAMADA ÜYE ÜLKELERE DÜŞEN TEMEL YÜKÜMLÜLÜKLER VE ULUSAL AJANSLARIN ROLÜ

Leonardo Da Vinci Programının uygulanmasında programa üye ülkelerin üstlenmesi gereken temel yükümlülükler vardır ve bu yükümlülükleri şu şekilde sıralamak mümkündür:
1. Programın hedeflerine ulaşmasını sağlamak üzere, meslekî eğitimle ilgili tüm tarafları da kapsayacak biçimde uygun yapıların oluşturulması, koordinasyonunun sağlanması, entegre yönetim ve izleme araçlarının geliştirilmesini sağlayacak adımların atılması,
2. Programın eylem alanlarına ilişkin bilginin oluşturulması ve tanıtımının sağlanması,
3. Programın etkin bir biçimde işleyişini sağlayacak önlemlerin alınması,
4. Programa erişimin önündeki engellerin kaldırılmasına yönelik tedbirlerin geliştirilmesi ve uygulanması.
Bu yükümlülükleri yerine getirmede, Ulusal Ajansların rolü son derece önemlidir. Ulusal Ajansların üstlenmesi gereken sorumluluklar, teklif çağrılarının hazırlanıp duyurulmasından, projelerin kontratlarını hazırlama, ödemelerini yapma, değerlendirme, izleme, programı tanıtma ve komisyonla bilgi alışverişinde bulunmaya kadar geniş bir alam kapsamaktadır.
Ulusal Ajansların hangi biçimde kurulacağı, haklarının ve yükümlülüklerinin neler olacağı, finansman koşullan ve etkinliklerinin izlenmesi konuları, Avrupa Komisyonu ile ulusal otoriteler arasında yapılacak anlayış belgesinde dile getirilecektir.
Programın uygulanabilmesi için Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajans arasında bir çerçeve kontrat oluşturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansın programın uygulamasına ilişkin olarak temel görevleri belirlenecektir.
Çerçeve kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasında bir çerçeve kontrat oluşturulacak ve bu kontrat çerçevesinde Ulusal Ajansın programın uygulanmasına ilişkin olarak temel görevleri belirlenecektir.
Çerçeve kontrata dayanarak Avrupa Komisyonu ve Ulusal Ajanslar arasında belirli dönemlerde yenilenmek üzere finansman anlaşmaları imzalanacaktır.
Ulusal Ajansların görevlerinden herhangi birini bir başka kurum ya da kuruluşa devredebilmesi ancak Avrupa Komisyonunun onay vermesi durumunda söz konusudur
Yukarı Dön
GOLDMAN Açılır Kutu Gör
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 08-03-2006
Konum: Türkiye
Status: Aktif DeÄŸil
Points: 895
Mesaj Seçenekleri Mesaj Seçenekleri   Thanks (0) Thanks(0)   Alıntı GOLDMAN Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 14-03-2006 Saat 19:53
9. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME

Her konuda uluslar arası işbirliğine gidildiği günümüzde, eğitimi bunun dışında düşünmek mümkün değildir. Hele, çağın gelişmelerine açık. bundan da öte bu gelişmelere öncülük etme gibi bir misyonu bulunan, bu nedenle de dinamik ve gelişmeci bir yapıya sahip olması gereken eğitimin böyle bir işbirliğine daha çok ihtiyacı bulunmaktadır.

Okulöncesinden yükseköğretime, eğitimin her kademesini kapsayan Sokrates Programının temel amacı, eğitime Avrupa boyutu kazandırarak, kalitenin artırılmasını sağlamaktır. Programda, üye ülkeler arasında ortak politika ve ilgi alanlarının saptanmasından, yenilikçi yaklaşım ve teknolojinin kullanılmasına kadar yakın bir işbirliği öngörülmektedir. Bu kasamda ortak projeler hazırlama, bilgi ve deneyim aktarımı gündeme gelirken, hareketlilik ve değişim programları ön plana çıkmaktadır.
Üye ülkelerin dillerinin öğrenimine de özel bir yer verilen Sokrates programında, yetişkin eğitimi ile açık ve uzaktan eğitim de yerini almıştır.
Eğitim sistemimizin daha dinamik, çağdaş ve işlevsel bir yapıya kavuşturulması için, genelde Avrupa Birliği Eğitim Programları, Özelde ise Sokrates programı iyi değerlendirilmelidir. Bu durumda burada aklımıza şöyle bir soru gelmektedir. Birinci aşamasını kaçırdığımız bu programın ikinci aşamasını yakalayabilir miyiz? Ya da neresinden yakalayabiliriz?
Türkiye, Avrupa Birliği Eğitim Programlarına katılmak için ilk başvuruyu 1995'te yapmış ise de, birtakım nedenlerle katılım engellenmiş ve nihayet 25. 2. 1999 tarihinde öneri Avrupa Parlamentosu tarafından kabul edilmiştir. Bu durumda programa katılmak için bir engel kalmamıştır. Fakat programa katılmak için bu da yeterli değildir. Bu konuda Ülkemize de sorumluluklar düşmektedir. Bu ise öncelikle programın yürütülmesi İçin gerekli olan Ulusal Ajansın kurulmasını sağlayacak olan yasanın çıkarılmasıdır.
Leonardo da Vinci olarak adlandırılan Meslekî Eğitim Eylem Programı önümüzde, meslekî eğitim sistemimizi yeniden yapılandırmak, geliştirmek ve daha fonksiyonel hale getirmek için önemli bir fırsat olarak durmaktadır. Meslekî eğitimde Avrupa standartlarının yakalanmasında bu programa katılmaya acilen ihtiyaç duyulmaktadır.




10. KAYNAKÇA
Duman, Tayyip. "Avrupa Birliği Eğitim Programları: Sokrates Programı", Millî Eğitim Dergisi, Sayı: 149, (Ocak, Şubat, Mart 2001), s. 36-45.
http://www.europa.eu.int-/pol/educ/info-en.htm
http.//europa.eu. int/comm/dg22/leonardo/fagla-en.htrn 1
file///AI/LEONARDO DA VlNCI.htm
http://www.byegm.gov.tr
http://www.deltur.cec.eu.int/kitap/eg-ogretim.html
http://www.eureptr.org.tr/guncel/ghaber2-14.html
CEDEFOP.Leonardo da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu: 1999
CEDEFOP.Leonardo da Vinci, Meslekî Eylem Program Raporu 2: 2000
(*) Gazi Üniversitesi, Meslekî Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölüm Başkanı.
Common Position (EC) No 6/1999 (1999/C 49/04) adopted by the Council on 21 December 1998
Guİde to Programs, European Commission DG XXII-Education, Training and Youth, EC 1997, Belçika
On the Initial Implementation Phase of the Socrates Programme (1995-1997), Rcport Protîl the Commission, COM (1999) 60 final, 12. 2. 1999, Brussels
One Europe Magasine No.9, AEGEE- Europe, Aachen, 1996
Socrates Action Day: A Europeanwide Evatuation of the Socrates Programme, European Results, AEGEE-Europe, November 1997, Brussels
Socrates Action Day 1998: European Students Opinion about the Euroean Programs intheField of Education, RRResults, AEGEE-Europe, 1999, Brussels
Youth Opinion, March 1998, European Youth Forum, Brussels
Eğitim İşbirliğinde Avrupa Boyutu - Sokrates ve Türkiye, AEGEE İstanbul, AEGEE Ankara, İstanbul 1999
http:/www. ntvmsnbc.com/news/36182.asp lıttp:/www.deltur.cec.eu.ınt/kıtap/eg-o gretim.html
(*)Gazi Üniversitesi Meslekî Eğitim Fakültesi
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör



Bu Sayfa 0.264 Saniyede Yüklendi.