Koray Yılmaz, MBA yapmak içni gittiği ABD'de sadece Türk ürünleri satılan bir site açtı.
Koray Yılmaz, ABD'ye, Columbia Üniversitesi'nde MBA yapmak için gitmiş. Ardından da ABD'de bir telekomünikasyon şirketinde genel müdür olarak çalışmaya başlamış. Ta ki 2002 yılında üç Türk arkadaşıyla birlikte akşam yemeği yerken ABD'de bulamadıkları bir Türk kitabını nasıl temin edebileceklerini tartışına dek...
Koray Yılmaz, "O gece gördük ki ABD'deki Türkler'e hizmet veren, her türlü ürünün bulunduğu bir ticari kurum yok. Böylece 'tulumba.com' adlı internet sitesini kurarak yola çıktık. Yaptığımız daha önce denenmemiş bir hizmetti. Türkler'in neye ihtiyacı varsa, tespit ettik" diyor. Siteye tulumba isminin verilme öyküsünü ise şöyle anlatıyor: "Sadece, kolay tanınabilir ve içinde yabancılara zor gelebilecek Türkçe karakterlerin bulunmadığı bir isim düşündük. İnsanlar başlangıçta biraz dalga geçse de, bu ismi hiç unutmadıklarını gördük."
Simit Brooklyn'deki firından
Tulumba.com, kurulduğunda Türkler'in ağırlıkta olduğu, yaklaşık 50 bin kişiye hizmet veren bir site iken, bugün 100 bin üyeye ulaşmış. Abonelerinin yarısı ise, Türk ürünlerini merak eden Amerikalılar'dan oluşuyor. İnternet sitesi, Türkiye'ye özgü otantik hediyelik eşyalardan, simide, Kütahya porseleninden Türkiye'de son çıkan filmlerin DVD'lerine kadar geniş bir ürün yelpazesi sunuyor: "Türkler en çok beyaz peynir, sucuk, baklava, simit gibi yiyecekler istiyor. Simidi Brooklyn'de anlaşmalı fırınımızda yaptırıyoruz. Bizim yaptığımız simit, tat olarak pastane simidi ile sokak simidi arasında. Türkiye'deki "sokak tarzı" simidi yapamıyorlar. Çünkü rafta kalış süresi daha az. Ama bizim yaptırdığımız simidi Amerikalılar seviyor. Şimdi de pide yaptırıyoruz. Şöbiyet, şekerpare gibi tatlılar da üretimlerimiz arasında..."
Yeni Zelandalı adamın şaşırtan isteği
Şu sıralarda Amerikalılar�ın en çok Tarkan ve Sezen Aksu albümlerini talep ettiğini söyleyen Yılmaz, içinde 'Ney' ve 'Ud' ezgileri barındıran Klasik Türk müziğinin merak edildiğini anlatıyor. Sitede 'haftanın ürünü' bölümünde her hafta en çok satılan ürün değişiyor. Bu hafta en çok satanlar bölümünde, Şener Şen,'in 'Kabadayı' filmi bulunuyor. 'Copper and Brass' yani 'Bakır ve Prinç ürünleri' adlı bölümde ise Amerikalılar'ın oldukça ilgi gösterdiği 'ibrik' bulunuyor. Yılmaz, ilginç taleplerle karşılaştıklarını itiraf ediyor: 'Bir Yeni Zelandalı Çanakkale Savaşı'nda babasının kaybettiği tüfeği bulmasına yardımcı olmamızı istedi.' Türk işi nazar boncukları da sitenin en popüler ürünlerinden.
McCain kahve, Trump havlu aldı
Sitenin müşterileri arasında ABD Başkan adayı John McCain ve ünlü emlakçı Donald Trump'ın eşi Melania Trump da var. John McCain ve Melania Trump da 'tulumba.com'a girerek sipariş vermiş: 'Başlangıçta birisi bizle dalga geçiyor sandık. Ama sonra siparişlerin gönderileceği adresi araştırınca, gerçekten de onlar olduğunu gördük. Çok şaşırdık. McCain, Türk kahvesi ve cezve istemiş, Trump'ın eşi de Türk havlusu. Havluların tek farkı, Türk ürünü olmasıydı. ABD�de Türk bornozlarının kalitelerinin çok yüksek olduğu şeklinde bir imaj var. Herhalde o yüzden tercih ettiler. Belki de ABD'de McCain'e çok yakın bir Türk ailesi vardır. Onlar sitemizi kendisine tavsiye etmiş olabilir.'
Dansöz kıyafetlerine talep büyük
Sitede Kütahya Porselen'in, Paşabahçe'nin el yapımı ürünleri de satılıyor. Yılmaz, Dünya Kupası sonrası Japonya'dan gelip Türk forması alanların olduğunu, genç sanatçıların yaptığı el yapımı mücevherlerin çok ilgi gördüğünü söylüyor. Amerikalılar'ın çok merak ettiği dansöz kıyafetlerini de Türkiye'den getirttikleri anlatıyor: "Göbek dansı aksesuarlarına büyük ilgi var. Çünkü burada göbek dansını spor olarak yapıyorlar.'ABD'de en fazla ilgi gören Türk filmi "GORA". İkinci sırada ise 'Kurtlar Vadisi Irak' geliyor.
Araplar'a da satış yapacaklar
1989'da ABD'ye giden Koray Yılmaz'ın Amerikalı eşi Connie, bir sigorta şirketinde başkan yardımcısı. 2.5 yaşında Derek ve 3.5 yaşında Lukas isimli 2 çocukları olduğunu söyleyen Yılmaz, Türkiye'de de www.tulumba.com.tr adıyla yeni bir site açarak Türk müşterilere de hizmet veriyor. Yılmaz, 3-5 senede hızlı bir büyümeye gireceklerini belirtiyor: "Sadece ABD'de değil, Çin'de, Almanya'da, Avustralya'da da müşterilerimiz var. Yakında bir Türk sitesi olmaktan çıkıp ABD'deki diğer büyük etnik gruplara hizmet vereceğiz.'Buy Arabic' isimli bir internet sitemiz daha var. Arap, İran, Fransız, Alman, Meksika ve Çin ürünlerini de sitemize ekleyeceğiz. Ana sayfada her ülkenin ayrı bir alt başlığı olacak.'
|