Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Kabus?

Nereden Yazdırıldığı: Bilginin Adresi
Kategori: Bilgisayar Güvenliði / Computer Security
Forum Adı: Güvenlik / Security Makaleleri
Forum Tanımlaması: Bilgisayarýnýzý Her Türlü Saldýrýya Karþý Korumak Ýçin Yapmanýz Gerekenler
URL: https://www.bilgineferi.com/forum/forum_posts.asp?TID=8559
Tarih: 25-04-2024 Saat 06:14


Konu: Kabus?
Mesajı Yazan: megabros
Konu: Kabus?
Mesaj Tarihi: 08-04-2010 Saat 00:12

Ülkemizde haberleþmenin ne zamandan beri ani geliþmeye baþladýðýný söylemek oldukça zor. Çünkü haberleþme teknoloji ile paralel gittiði için , mevzuumuz haberleþme teknolojilerinin Türkiye de nasýl geliþtiðini söylemek yerine, ülkemize ne kadar geç geldiðidir.

 Ülkemize teknolojinin ani geldiði dönemlerin en önemlisi 1983-1990 yýllarý arasýndadýr. Bu periyot içinde çok fazla ayrýntýya girmez isek kabaca sayýsal santrallarýn ülkemize geldiði ve yaygýnlaþtýðý dönem diyebiliriz. Buna paralel olarak PCM ( ya da gerçek tabirle TDM ) santrallar arasý access saðlamak amacýyla gelmesi ve fiber optik sistemlerin bankalar ve telefon santrallarý arasýnda yaygýnlaþmasý , kuranportör (Telekom da ki tabiri böyle) dediðimiz taþýyýcý quaksiyel sistemin teknoloji tarihinin derinliklerine gömülmesi de bu periyottaki önemli geliþmelerdir.
 
 Daha önceki dönemde revaçta ve ülkemizde yaygýnlýðýný koruyan ve yavaþ yavaþ çürümeye baþlayan X-Bar tipi analog santrallarýn ise 2000 yýlý baþlarýndan itibaren karanlýk bir gelecek beklemekte ve aþamalý olarak sökülmesi gündemdedir.

90’lar:

90 ‘lý yýllarýn baþlarýndan itibaren bir önceki dönemde yaygýnlaþan sayýsal santrallar, iþletmelerinin ve bakýmlarýnýn kolay , ülkemizde bu santrallar için endüstriyel yatýrým yapýlmasý, ve en önemlisi geliþime açýk olduklarýndan dolayý Telekom (PTT) tarafýndan oldukça tutulmuþ olup, yaygýnlaþmasý devam etmiþtir. Fakat açýk konuþmak gerekirse telefon haberleþmesi 1990-2000 yýllarý arasýnda yenilikler açýsýndan oldukça kurak geçmiþtir. Çünkü bu dönemde yurtdýþýnda ISDN, Internet ve Telephone Switching konularýnda , özellikle No5 in Amerika da yaygýnlaþmasýna paralel Avrupa da da No7 konusunda geliþmeler olmuþ, fakat ülkemiz bu geliþmelere oldukça uzak kalmýþ ve teknik kapasitenin yetersiz oluþundan ve bu iþlerin ülkemizde yaygýnlaþmasý uzun sürmüþ hatta No7 nin en büyük özelliði olan aranan aboneye ,arayanýn numarasýnýn gözükmesi (Caller ID) halen yatýrým gerektirdiði için halen sürünceme de kalmýþtýr. Bu sürüncemenin önemli sebeplerinden birisi ülkemizde yaygýn 4 çeþit telefon satralý bulunmasýdýr. Bunun doðurduðu en önemli sýkýntýlardan birisi her santral tipi için ayrý bir yatýrým yapýlmasý ve bu yatýrýmlar arasýnda büyük farklar bulunmasýdýr.

ISUP ( yani No7 ISDN User Part) 1995 civarýnda DMS-100 (Northern Telecom) santrallarýn SuperNode, Sistem 12 (Alcatel) santrallarýn EC7 , ve EWSD (Siemens) V.9 a terfisiyle yavaþ yavaþ gerçekleþmiþ olup , tüm yurt çapýnda (kýrsal bölgeler dahil) önümüzdeki yýllarda gelebilecek yeni teknolojiler için gerekli altyapýnýn önemli adýmlarýndan birisidir. Bu sözüne ettiðimiz geliþmeler sýrasýyla gittikçe yaygýnlaþan ISDN (özellikle bütün büyük ISP ler PRA almýþ durumdalar yani kabusumuz) ,IN (Inteligent Network), TMN (Telephony Managment Network) vs.

Yukarýda da belirttiðimiz gibi 2000 e doðru bir tekel olan haberleþme þebekemizde ki en önemli geliþme özellikle ISDN ve bir kenardan da 2 adet GSM þirketine kavuþmamýzla olmuþtur. Evet bütün bu geliþmeler özellikle ülkemizdeki ekonomik bozukluk, özelleþtirme, kar hýrsý ve diðer çevresel faktörler nedeniyle oldukça gecikmiþ neredeyse kamuoyu ve özel þirketlerin Telekom yönetiminin gýrtlaðýný sýkmasýyla olabilmiþtir ( ve de bence özellikler bu aralar daha da sýký sýkmalarý lazým). Tabi diyeceksiniz GSM geleli 5 sene oldu diye ama buradaki geliþme artan abone trafiðidir . Evet kabusumuz þimdi baþlýyor.

Kabus :

Evet kabus . Þimdi bu kabusun oldukça geniþ bir perspektiften bakýlmasý gereken sebeplerine yavaþ yavaþ deðinelim.

Sayýsal santrallarýn gelmesi ile ülkemizde geliþen haberleþme mühendisliði bu santrallarýn tasarlanmasý sýrasýnda belli bir disiplin gerektirdiðidir. Sayýsal bir telefon santralý tasarlanýrken mevcut olan kaynaklarýn en ekonomik deðerlendirilmesidir (mühendislikte first thing) . Santralýn kurulacaðý bölgede abone portföyü ( yani iþ bölgesi mi yoksa, meskun mekanmý veya ne derseniz) , yani tahmini trafik ( ne kadar komik deðilmi , sen santralý yap adam gelsin santralýn yanýna 5000 telefon abonesinin cayýr cayýr çalýþtýðý bir plaza diksin) , bu tahmini trafiðe göre santralýn kabaca switch i þöyle düzenlenir 1 saatteki call attempt (çaðrý miktarý diyelim 300.000 ), abone baþý erlang ( abonenin meþguliyeti ,diyelim yoðun saatte 0.1 erlang olsun ) , santralýn istatistik iþleri ve operatörün bakým, yönetim ve santralýn kendi rutin yaptýðý iþler. Evet bu saydýklarým santralýn dizayn edilmesi ve kendi iç network ünün tasarlanmasý için firmaya verilir (Simko,Alcatel Teletaþ veya Netaþ son dönem de de çiçeði burnunda Ericsson) . Firmada ihale usülü olduðundan alýn bu da bizden deyip malzemeyi bol kullanmaz (doðal olarak). Evet santrallarýmýzý 15 sene öncesinden böyle yaklaþýk bu deðerlerle yaptýk. Sonra da aboneleri ya nasýl olsa çalýþýyor diye bol bol baðladýk kimse de çýkýp bu santral þu kadar trafikte duvara toslar demedi. Bu iþ böyle baþladý ama nedense planlamayý yapan kýsým geri dönülemeyecek noktayý geçmeden þöyle yapalým demedi. Tabi nedir bu ,yýllar geçtikten sonra olaðan üstü artan trafik. Bir abonenin ortalama trafiði neredeyse 3-5 kat artmýþ fakat santrallara ilaveler halen yapýlmaya devam etmiþtir.

 
Tabi transit santrallara aboneye satýlýp üstünden para kazanýlmadýðý için yatýrým yapýlmamýþ ve malum bayramlarda Toll (transit ) ofislerin duvara toslamasý bir klasik olmuþtur. Tabi Toll santrallara çözüm bulmak kolay yýllardýr yapýlmayan yatýrýmlarý birisi sizi gýrtlaklamaya baþladýðý zaman yaparsýnýz olup biter ama Local denilen abone satrallarý ise bu kadar kolay olmaz. Yýllardýr gözünü kar bürümüþ bir kurum ya birkaç senelik karýný bu iþe harcar, ya da sesi çok çýkan VIP lere özel çözümler getirir. Zaten yoðun saatlerde (1030-1130) 5-10 bin abone çevirsesi sýkýntýsý yaþamýþ önemli deðil (keþke bu kadarla kalsa). Anlayacaðýnýz bu iþ Istanbul boðazý veya e-5 ten daha ciddi. 2 köprü yetmezse 3.üncü köprüyü yaparsýnýz olur biter ,yani yatýrým (ne kadar güzel bir kelime).

Evet þimdide karanlýðýn çöktüðü dönem tam nerede baþlar. Ülkemize Habitat ýn bir armaðaný olan internet in gelmesi ile beraber yukarýda deðindiðimiz abone baþý trafikte, anormal artýþlar kaydetmiþtir. Bir de santralýn belli bir modulde konuþacak abone sayýsý kýsýtlý olduðundan yakýn gelecekte abone santrallarýnda çevir sesi sýkýntýsý veya boþ trunk (santrallar arasýndaki görüþme kanallarý) sýkýntýsý meydana gelecektir. Buda toplumun her kesimini olumsuz etkileyebilir. Peki nasýl böyle bir þeyi söyleyebilirim. Bildiðiniz gibi bir TV yarýþmasý telefonla yarýþmacý kabul etmektedir. Bu yarýþma ilk baþladýðý zaman çevir sesi sýkýntýsý had safhaya ulaþmýþ neredeyse yarýþmanýn popularitesine zýt orantýda bir karþý kamuoyu oluþmuþtur. Tabi Telekom pratik ve masrafsýz bir çözümle bu yarýþma için sanal bir þebeke yaparak santrallarda ki bu sýkýntýyý önlemiþtir. Fakat abone baþý trafik de halen hýzla artmaktadýr. Yakýn gelecekte de santrallar daki bu sýkýntýnýn kimi zamanlar (bayramlar, kandiller,anneler günü vs) artacaðýný söylemek zor deðildir.

Ývme:

Alakalý alakasýz belki duyan olmuþtur, çok büyük bir sermaye kuruluþu 10.000 PRA yani 300.000 kanal için gerekli avansý yatýrarak bizi feci olarak sarstý hatta iki büyük kuruluþla altyapý için gerekli protokolleri imzaladý, (ki zaten halihazýrda en büyük ISP süperonline ýn 17.500 kanalý var, 2.790 da TT-net baþka bunlardan büyük bilen bana mail atsýn). Diðer büyük bir sermaye kuruluþuda yine ayný miktarda PRA isteðinde bulunacaðý duyumunu aldýk. Yani iþler kýzýþýyor, belki bunlar çoðunuz için sevindirici haberler olarak gelebilir ama kusura bakmayýn zaten yumurta dayanacaðý yerde duruyor. Bununla beraber marmara bölgesindeki depremler sýrasýnda olan haberleþme rezaletini söylemeye tenezzül bile etmiyorum. Evet mevcut telefon network GSM ler, Istanbul , Ankara ve Ýzmir deki herhangi bir toll ün , hatta büyük bir plaza ve iþ merkezindeki bir santralýn dahi çökmesi ile domino taþý gibi network ü çökertebilmektedir. Peki bu 20.000 PRA geldiði zaman ve diðerleri rekabete girip fiyatlarý kýrarsa ne olur ,gerisini buraya kadar yazýmý okuyan düþünsün.

Birisi sorabilir bu büyük kuruluþlar ( Doðan ve Doðuþ ) bu kadar aboneyi nereden bulacak . Tabi adamlar boþ iþ yapmaz heralde 2002 yýlýndaki tahminleri 6.000.000 internet kullanýcýsý imiþ ( tabi çevir sesi bulurlarsa ). Neden olmasýn 17.000.000 AOL, 2.000.000 abone Microsoft (valla bir dergide okudum Microsoft 2000 yýlýndan sonra bedava ISP liðe baþlayacakmýþ) ve diðerleri , Amerika o kadar abonesi varsa Türkiye nin neden olmasýn, ama yine de kimse kimseyle iddialaþmasýn. Çünkü ülkemizdeki GSM abonelerine ait önceki tahminler, mevcudun oldukça altýnda kaldý. Hatta Turkcell artan kapasite yüzünden þebekesini deðiþtirmeye kalktý.

Kabustan uyanýþa :

Genelde first thing Amerikayý yeniden keþfetmemektir. Aslýnda bu saydýðým durumdan kurtulmanýn yollarý kolay tabi bedava deðil, temelde para harcamak la kurtulabiliriz. Çünkü dýþarýda gerek bu tecrübelerden gerekse internet hýzýnda sürat rekabetinden dolayý muhtelif çözümler halihazýrda üretilmiþ durumda. xDSL teknolojisi (Digital Subcriber Line, ADSL oldukça revaçta, yani abonenin hattýný hem telefon hemde online internet olarak kullanabilmesi, vaad ettiði hýz ise göz kamaþtýrýcý) ,ISP lere aboneye kadar kablo çekme yetkisi veya sürü sepet dünya kadar çözümle internete eriþiminin dial-up tan ,on-line a alýnmasý ve bunun bölgeye göre zorunlu olmasý. Eldeki mevcut telefon santrallarýnýn ise 3,4,5 inci GSM operatörlerinin gelmesi ile orta vaade de switch olarak güçlendirilmesi veya abone sayýsýnýn minimuma indirilmesi.

Yatýrým yapmak veya yapmamak, olmak ya da olmamak gibi.

Saygýlar.



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat